Sunday, August 19, 2007

Hakikat Cinta Siri 2...

Bertemu sekali lagi dalam...hakikat cinta sambungan siri pertama...
Ramai pemuda yang memahami pengertian ini.Dia mengharap menerima sesuatu dari cinta itu,padahal seharusanya diayang memberi kalau sebenar-benarnya ia cinta.

Kalau kita sudah merasakan nikmat memberikan sesuatu kepada seseorang tandanya sudah ada hubungan cinta kita dengannya:cth sahabat karib kita.

Mencintai seseorang haruslah sanggup dan bersedia berkorban terlebih dahulu dan beerti harus mengurangi apa yang kita miliki. Kerana itu,manusia tidak mungkin mempunyai cinta yang murni.

Akan tetapi Allah tdk pernah merasa rugi dgn memberi terus-menerus kpd kita dan seluruh makhluk-Nya.Justeru,itulah cinta yang murni hanya akan dapat diperolehi dari Allah S.W.T.Kalau cinta Allah kita gambarkan sebagai cahaya,maka tingkatan manusia yang paling tinggi ialah bila hatinya seperti cermin yang membiaskan seluruh cahaya yang datangnya dari cahaya cinta Allah yang dipancarkan kepadanya.

Firman Allah:"Mereka itu dicintai Allah,kerana mereka cinta kepada-Nya".
(Al-Mai'dah:ayat 54)

Cinta yang merupakan bukti daripada kecintaan kita kpd Allah adalah cinta hakiki atau cinta abadi,yang tidak pernah akan padam kerana sumbernya puntidak pernah padam.Itulah cinta Allah kepada makhluk-Nya...


Insya-Allah,untuk siri ketiga atau akhir nantikan minggu hadapan...

No comments: